ثبت شرکت در کره جنوبی

ثبت شرکت در کره جنوبی

ثبت شرکت در کره جنوبی امروزه مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران خارجی به خصوص سرمایه گذاران آسیایی می باشد. ثبت شرکت در کره جنوبی در مقایسه با ثبت شرکت سایر کشورها جزئیات و روند پیچیده ای دارد که لازم است هر سرمایه گذاری پیش از شروع ثبت شرکت در کره جنوبی اطلاعات کافی در زمینه ثبت شرکت در کره جنوبی داشته باشد.

دولت کره جنوبی در سال ۱۹۹۸ برای جذب سرمایه گذاران خارجی (FID) قانون سرمایه گذاری خارجی را به تصویب رساند که در این قانون منافع بسیاری برای سرمایه گذاران خارجی و همچنین معافیت های مالیاتی و کمکهای نقدی پیش بینی شده است.

انواع نهادهای کسب و کار در کره جنوبی

۱.شرکت با مسئولیت محدود (یوهان Hoesa)

این نهاد یکی از شایع ترین انواع شرکتهای ثبت شده در کره جنوبی توسط سرمایه گذاران خارجی است. شرکت با مسئولیت محدود (LLC) امکان ثبت با معرفی یکی از افراد اصلی و یک سهامدار در زمان ۲ هفته ثبت می شود.

۲. دفتر شعبه

۳. دفتر نمایندگی (RO)

۴. مشارکت عمومی (Hapmyong Hoesa)

۵. مشارکت با مسئولیت محدود (Hapja Hoesa)

۶. شرکت سهامی (Chusik Hoesa)

 

مراحل ثبت شرکت در کره جنوبی

۱. تهیه طرح توجیه اقتصادی و پیش بینی عملکرد شرکت در آینده(بیزینس پلان)

۲. ارائه گذرنامه شخص متقاضی و همراهان وی به همراه آدرس دقیق محل سکونت با تأیید دفتر اسناد رسمی محل سکونت فرد: این مدارک می بایست ترجمه شده و به تأیید کنسولگری کره جنوبی برسد که پروسه تأیید یک هفته طول می کشد.

۳. ارائه اجاره نامه یک دفتر تجاری در کره جنوبی

۴. ارائه نام شرکت: این نام می بایست در دادگاه عالی کره جنوبی تأیید شود.

۵. تنظیم اساسنامه شرکت

۶. ارائه اساسنامه شرکت

۷. ثبت نام شرکت در اداره مالیات کره جنوبی و دریافت شماره شناسایی مالیات و گواهی کسب و کار

۸. افتتاح حساب پس از انجام همه مراحل ثبت به نام شرکت یا شخص اصلی 

سرمایه گذاران خارجی که قصد راه اندازی و ثبت شرکت در کره جنوبی را دارند می توانند برای ویزای سرمایه D-۸ اقدام نمایدو البته متقاضی می بایست وجود سرمایه ای به مبلغ حداقل ۴۵۰۰۰ دلار آمریکا را در حساب بانکی خود اثبات نماید.

 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت

۱. گذرنامه معتبر با اعتبار حداقل ۶ ماه

۲. گواهی شرکت ثبت شده

۳. گواهی مالیاتی

۴. اجاره نامه دفتر

۵. نامه تمکن مالی بانک

ویزای سرمایه گذاری (D-۸) برای مدت ۶ ماه صادر می شود و طبق قوانین به مدت ۵ سال قابل تمدید خواهد بود.

مزایای ثبت شرکت در کره جنوبی

۱. شرکت با مسئولیت محدود حداقل ظرف ۲ ماه با یک مدیرعامل و یک سهامدار ثبت می شود.

۲. نیازی به سفر به کره جنوبی برای تکمیل مراحل ثبت نیست.

۳. هیچ محدودیتی جهت بازگشت سود و سرمایه و حساب ارزی خارجی نیست.

۴. مناطق آزاد اقتصادی

_ شرکتهای ثبت شده در مناطق آزاد اقتصادی کره برای ۵ سال از مالیات معاف هستند. در حال حاضر ۸ منطقه آزاد اقتصادی من جمله اینچئون، بوسان و خلیج گوانگیانگ در کره وجود دارد.

_ در این مناطق هیچ تعرفه ای به واردات برای مدت سه سال برای شرکتهای ثبت شده در کره جنوبی وجود ندارد.

_ معافیت های مالیاتی به شرکتهایی که در این دو زمینه ثبت می شود تعلق می گیرد: ۱)سرمایه گذاری به مبلغ حداقل ۱۰ میلیون دلار آمریکا در زمینه کسب و کار و تجارت۲)سرمایه گذاری به مبلغ حداقل ۵ میلیون دلار در زمینه پزشکی و تدارکات

۵. کارمندان

_ کره جنوبی با نرخ باسوادی بالای ۹۷% بیشترین نیروی کار ماهر را دارد. بررسی ها نشان می دهد ۸۰% از بزرگسالان(۲۵_۶۴) دارای مدرک دانشگاهی هستند.

_ طبق اعلام سازمان همکاری اقتصادی و توسعه جهانی(OECD) کشور کره جنوبی بالاترین رتبه در IQ در زمینه ریاضیات، علوم و حل مسئله دارد.

 

معایب ثبت شرکت در کره جنوبی

۱. هزینه ها و دستمزدها در کره جنوبی بسیار بالاست. حقوق یک کارگر ماهر به طور متوسط ماهیانه ۳۷۰۰ دلار آمریکا است.

۲. قبل از انجام پروسه ثبت شرکت می بایست محلی برای شرکت اجاره شود. اجاره شرکت در کره جنوبی بسیار گران است اجاره یک دفتر برای شرکت حداقل ماهیانه ۶۰$ برای هر متر مربع است.

۳. اجاره فضای صنعتی در مناطق کلیدی کسب و کار کره جنوبی بسیار گران است. متوسط اجاری یک فضای صنعتی در مناطق کسب و کار کره جنوبی ماهیانه برای هر متر مربع ۵۵$ است.

۴. تنها ۱۰% افراد در کره جنوبی مسلط به زبان انگلیسی هستند و این یک مانع برای کسب و کار سرمایه گذاران خارجی خواهد بود. زبان رسمی و محلی کره جنوبی زبان کره ای می باشد در نتیجه تمامی اسناد برای ثبت شرکت می بایست به زبان کره ای ترجمه شود.

۵. محدودیت های دولت

دولت کره جنوبی سرمایه گذاری خارجی را در برخی از بخش های خاصی مانند تولید برق، صنایع کشاورزی خاص، رادیو و تلوزیون ممنوع کرده است.

شرکت در مناقصه دولتی فقط مخصوص به اتباع کره جنوبی و شرکت های تبعه کره جنوبی خواهد بود.

 

بهتر است شخص متقاضی ثبت شرکت در کره جنوبی برای اقدام و انجام بهتر این روند از وکیل معتبر در این زمینه کمک بگیرد و البته کمپانی ها و مؤسسات واقع در کره جنوبی نیز این روند را تسهیل می نمایند. مالیات بر درآمد و فروش شرکت در کره جنوبی سالیانه ۱۰% است و البته همانطور که در ابتدای این مطلب گفته شد برخی از شرکت ها من جمله شرکتهای ثبت شده در مناطق آزاد اقتصادی معاف از مالیات هستند. با وجود مزایای بسیار زیاد ثبت شرکت در کره جنوبی توصیه می شود اطلاعات بیشتری در رابطه با ثبت شرکت و مزایای بعد از آن کسب نمایید. در بیشتر مواقع اخذ اقامت دائم در کشورهای آسیایی من جمله کشور کره جنوبی بسیار دشوار است و این کشورها مهاجرپذیر نیستند لذا بهتر است شرکت در کشورهای مهاجرپذیر ثبت شوند به طور مثال ثبت شرکت در کشورهای اروپایی همچون اتریش، آلمان، اسلواکی و اسلوونی منجر به اخذ اقامت دائم اروپا و بهره مندی از خدمات شهروندی خواهد شد.

 

طرح مالیات بر ارزش افزوده امروزه در بیش از ۱۵۰ کشور جهان در حال اجراست و مزیتهای رقابتی زیادی برای سیستم‌های اقتصادی در پی داشته است. از جمله این کشورها، کره جنوبی است. از اهداف مربوط به بخش مالیات در برنامه پنج ساله اول توسعه اقتصادی دولت کره طی سال‌های ۱۹۶۲تا ۱۹۶۶، گسترش پایه مالیاتی بود. به منظور دستیابی به این هدف، دولت کره اقدام به تأسیس اداره اجرای مالیات ملی در سال۱۹۶۵ کرد. موضوع مطالعه و بررسی مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۹۷۱ از سوی وزارت دارایی کره مطرح شده بود که به منظور شناخت دقیق و جامع مالیات بر ارزش افزوده کشور کره اقدام به رایزنی و مشاوره با اقتصاددانان و کارشناسان برجسته بانک جهانی کرد. کره جنوبی درسال۱۹۷۶ برای بررسی جزئیات بیشتر و تجزیه و تحلیل اثر احتمالی این نوع مالیات بر قیمت‌ها و توزیع درآمد، با آلن تیت از صندوق بین‌المللی پول و به منظور مشاوره درمورد پیش‌نویس قانون مالیات بر ارزش افزوده و مشکلات اجرایی حاصل از معرفی آن در مراحل اولیه با اقتصاددانانی مانند: جی.‌سی.‌دیگنان و سی.‌اس.‌شاپ مشاوره کرد.

 

سه مطالعه مهم زیر باعث شد که مالیات بر ارزش افزوده از سوی دولت کره پذیرفته شود: مطالعاتی که توسط دیگنان و آلن تیت صورت گرفت. مطالعه دیگنان که در سال۱۹۷۲ انجام شد در مورد امکان‌سنجی مالیات بر ارزش افزوده در کشور کره بود.

براساس مطالعات دیگنان، نظام دفترداری که برای اجرای مالیات بر ارزش افزوده بسیار ضروری است، در این کشور از قبل وجود داشت. علاوه بر این، مراحل اجرایی مالیات بر کسب و کار و مالیات برفروش چند مرحله‌ای که از مالیات‌های مرسوم در این کشور قبل از اجرای مالیات بر ارزش افزوده بود قبلاً کامپیوتری شده بود و این اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده که مستلزم سیستم‌های کامپیوتری پیشرفته است کمک قابل توجهی بود.

دو مطالعه دیگر که از سوی آلن تیت در سال‌های ۱۹۷۵ و ۱۹۷۶ انجام شد درباره اثرات احتمالی مالیات بر ارزش افزوده بود. وی براساس مطالعات خود پیشنهاد کرد که برای جبران زیان ناشی از اثرات تنازلی مالیات بر ارزش افزوده، یا مالیات بر کالا حفظ شود و یا یک نوع مالیات جدید تحت عنوان مالیات برفروش ویژه وضع گردد.

پس از مطالعات انجام شده در مورد شناخت مالیات بر ارزش افزوده، در سال ۱۹۷۶ مجلس ملی کره جنوبی قانون مالیات بر ارزش افزوده را تصویب کرد و به دنبال آن مالیات بر ارزش افزوده در سال بعد در این کشور اجرا شد.

 

مزایای قانون مالیاتی جدید

ساده کردن نظام مالیاتی: در کره قبل از به‌کارگیری مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۹۷۷ و ۱۹۷۸، ۱۱ نوع مالیات غیرمستقیم وجود داشت که این شیوه جایگزین ۸ مورد از آنها (مثل مالیات بر مشاغل، مالیات بر کالا، مالیات بر تولیدات و…)‌ شد.

افزایش توان صادراتی: براساس اصل مقصد در نظام مالیات بر ارزش افزوده، صادرات از پرداخت مالیات معاف می‌شود و این به کاهش قیمت کالاها و خدمات صادراتی و در نتیجه افزایش توان رقابتی صادرات کمک می‌کند.

تخصیص بهینه عوامل تولید: یکی از ویژگی‌های مالیات بر ارزش افزوده، تخصیص بهینه و کارآمد عوامل تولید است. زیرا این مالیات به دلیل خنثی بودن موجب اختلال در تصمیمات تولیدکنندگان نشده و تأثیری بر آنها ندارد. این ویژگی مالیات بر ارزش افزوده از دیگر دلایل پذیرش آن از سوی کره‌جنوبی بود.

افزایش سرمایه‌گذاری: در نظام مالیات بر ارزش افزوده، کالاهای سرمایه‌ای می‌توانند معاف از مالیات در نظر گرفته شوند. افزون بر این تولیدکنندگان می‌توانند بابت خرید عوامل تولید ادعای اعتبار مالیاتی نموده و مالیات‌های پرداخت شده را دریافت نمایند. به این ترتیب، هزینه سرمایه‌گذاری در نظام مالیات بر ارزش افزوده در مقایسه با سایر مالیات‌ها کمتر است و این به گسترش بیشتر سرمایه‌گذاری کمک می‌کند.

کاهش فرار مالیاتی: در نظام مالیات بر ارزش افزوده، به دلیل وجود سازوکار کنترل متقابل بین مبادله‌کنندگان و نیز به دلیل امکان وضع نرخ پایین، فرار از مالیات در مقایسه با سایر مالیات‌ها کمتر است.

افزایش درآمد مالیات: این نوع مالیات، درآمد مالیاتی بیشتری نصیب دولت می‌کند، زیرا در مقایسه با سایر مالیات‌های غیرمستقیم دارای پایه مالیاتی گسترده‌تری است. به عبارت دیگر، در این نوع مالیات، تعداد مؤدیان مالیاتی بیشتر است و علاوه بر اشتغالزایی، درآمد مالیاتی بیشتری هم نصیب دولت می‌کند.

 

اصل مقصد

در کره‌جنوبی، اصل مقصد مبنای تشخیص مشمول مالیات بودن کالاها و خدمات انتخاب شده است که بر اساس آن کالاها و خدمات اداری مشمول مالیات بر ارزش افزوده کالاها و خدمات صادرات مشمول نرخ صفر است.

دوره مالیات بر ارزش افزوده

دوره مالیات بر ارزش افزوده در کره جنوبی به دو دوره تقسیم می‌شود؛ دوره اول از اول ژانویه تا ۳۰ ژوئن است و دوره دوم از اول ژوئیه تا ۳۱ دسامبر.

 

نرخ مالیات بر ارزش افزوده

وزارت دارایی با همکاری مؤسسه تحقیق بانک کره و مؤسسه توسعه آن کشور با مطالعات خود نرخ‌هایی پیشنهاد کرده بودند. این نرخ‌ها براساس فرض‌هایی استوار بود.

براساس قانون مالیات بر ارزش افزوده کره جنوبی، نرخ مالیات بر ارزش افزوده یک نرخ پایه‌ای ۱۳ درصد است به طوری که ۳ درصد نوسان این انعطاف و نوسان ۳درصدی در نرخ مالیات بر ارزش افزوده از سوی قانون برای آن بود که نظام مالیاتی بتواند در مقابل تغییرات اقتصاد ملی پاسخ مناسبی داشته باشد. اما در عمل، نرخ مالیات بر ارزش افزوده درحد۱۰ درصد ثابت ماند.

 

کالاها و خدمات مشمول نرخ صفر

کالاها و خدمات زیر مشمول نرخ صفر بوده و مالیات عوامل تولید پرداخت شده برای آنها قابل استرداد است. مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر تنها برای شرکت‌های داخلی و یا افراد ساکن در کره قابل اعمال است.

با این حال، شرکت‌های خارجی و یا افراد غیرساکن در کره که در زمینه حمل و نقل بین‌المللی با کشتی یا هواپیما فعالیت دارند، در صورتی که کشورشان با کره‌جنوبی توافق دوجانبه و متقابل داشته باشد می‌توانند مشمول مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر شوند.

در کشور کره‌جنوبی کالاها و خدمات که جزء کالاهای اساسی مورد نیاز مردم محسوب می‌شوند، چه وارد شوند و چه در داخل تولید شوند از مالیات معاف هستند که آوردن نام همه آنها در این نوشتار امکان‌پذیر نیست.

 

منبع: مجله واردات و صادرات (Import-Export Magazine)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: