اقتصاد، واردات و صادرات کره جنوبی

وضعیت اقتصادی کره جنوبی

کره جنوبی از سال ۱۹۶۴ پی ریزی سیاستهای خویش را بمنظور توسعه تجاری آغاز نمود. این کشور با اتخاذ استراتژیهای مناسب و تقسیم بندی زمانی صحیح ازسال ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۷ به تقویت زیرساختهای اقتصادی و نیروی انسانی جهت نیل به اهداف کلان توسعه ای برای ورود به بازارهای جهانی و افزایش ضریب رقابتی تولیدات صنعتی پرداخته و برنامه های توسعه خود را در قالب برنامه های ۵ ساله به مرحله اجرا در آورده است. این کشور از سال ۱۹۹۸ همواره در تلاش برای افزایش اقلام تجاری و حفظ مازاد تجاری خود بود و تنوع بخشیدن به محصولات صادراتی و کیفیت آنان را نیز در دستور کار داشت. کره همچنین در همین دوره وضعیت رقابتی صنایع را از طریق توسعه فنآوری های جدید، تسهیل نمودن صنعت خدمات رسانی اطلاعاتی و تاسیس موسسات تحقیقات و توسعه (R&D) تقویت نمود . در نتیجه اقدامات فوق، صادرات کره در پنج بخش نیمه هادیها (Semiconductors)، صنایع خودروسازی (Automobile)، وسایل ارتباط سیار تلفن همراه (Mobile Communication Equipment، رایانه (Computers) و کشتی (Ship) افزایش یافت. کشورهای چین، ژاپن و آمریکا بازار مصرف حدود ۴۵ درصد از تولیدات کره شدند. کره قبلاً برنامه ریزی نموده که در سال ۲۰۰۸ درآمد سرانه خود را به ۲۰ هزار دلار (با رویکرد افزایش حجم صادرات تا سقف ۴۰۰ میلیارد دلار) برساند. در سال ۲۰۰۸ درآمد سرانه به ۲۱هزار دلار و صادرات به ۴۲۰ میلیارد دلار افزایش و از پیش بینی ها فراتر رفت. اما در اواخر سال مذکور، بحران مالی و اقتصادی جهانی اقتصاد کره را نیز متاثر ساخت و سال ۲۰۰۹ میلادی سال رکود اقتصاد جهانی گردید. با اینحال طی سال های اخیر اقلام صادراتی متنوع شده و محصولات صنایع IT و BT براساس تقاضای بازار جهانی تولید و تا سقف ۸۰۰ قلم افزایش یافت. تجارت الکترونیکی به ۷۰ درصد افزایش یافت. این کشور برای نیل به اهداف مذکور استراتژیهای ذیل را اتخاذ نمود:

۱- ارتقاء سطح رقابتی محصولات صادراتی

۲- تقویت بازاریابی خارجی و همکاریهای تجاری 

۳- توسعه زیرساخت‌های پیشرفته تجاری.

نتیجه اینکه کره با نگاه توسعه‌ای به اقتصاد کشور و سرعت بخشیدن به انجام برنامه‌های توسعه‌ای سعی نمود با توجه به حضور کشورهای قدرتمند در همسایگی خود مانند ژاپن، روسیه و چین قدرت رقابتی خود را افزایش داده تا از گردونه تحولات عظیم اقتصادی این منطقه و جهان عقب نماند. اگر چه این کشور با الگوبرداری از اقتصادهای موفق و کمک کشورهای صنعتی بزرگ از قبیل ژاپن، آمریکا و استرالیا توانست به این پیشرفت‌ها نایل گردد، اما نبایستی نظم، پشتکار و همت مقامات دولتی و مردم را در این میان نادیده گرفت.

کره جنوبی امروزه به عنوان چهارمین اقتصاد قاره آسیا و سیزدهمین اقتصاد دنیا شناخته می‌شود. کره جنوبی یکی از اعضای فعال سازمانهای بین المللی مانند سازمان ملل متحد ( عضو غیر دائم شورای امینت در دوره زمانی ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵)، سازمان تجارت جهان(WTO)، سازمان توسعه همکاریهای اقتصادی(OECD) و گروه G۲۰بوده و یکی از اعضای موسس APEC و اجلاس سران شرق آسیا می‌باشد. همچنین کره جنوبی در حال حاضر با ۴۵ کشور در جهان (با احتساب کشورهای اتحادیه اروپا واتحادیه جنوب و شرق آسیا) به توافقاتی در زمینه مکانیسم تجارت آزاد دست یافته و فعالانه درصدد است با دیگر کشورها نیز قراردادهای مشابه منعقد نماید. مقامات کره جنوبی امیدوارند که در آینده نزدیک کشورشان بعنوان یک مرکز بین‌المللی (International Hub) در زمینه تجارت آزاد FTA با دیگر کشورها مطرح شده و اقدامات اساسی را نیز در این زمینه انجام داده‌اند.

این کشور هم اکنون پنجمین کشور بزرگ تولید کننده صنایع مربوط به انرژی هسته‌ای در جهان است و در نظر دارد به یکی از عمده ترین صادرکنندگان انرژی هسته‌ای تبدیل گردد. همچنین در زمینه کشتی سازی نیز رتبه نخست جهانی را دارد. علاوه بر آن به دلیل ظرفیتها و قابلیتهای چند کمپانی معروفش نظیر سامسونگ، ال جی و هیوندایی، هانجین، اس کی، کیا و …. یکی از قویترین بازیگران جهانی در عرضه صنایع الکترونیک، خودرو، ماشین آلات، فولاد، پتروشیمی، ساخت و ساز و غیره است. این کشور دارای بزرگترین برنامه‌های رشد سبز در جهان می باشد. دولت و شرکتهای کره ای همواره در حال سرمایه گذاری در بخشهای مبتنی بر رشد سبز نظیر انرژی سبز، تکنولوژیهای کم انرژی بر و دیگر فناوری های مربوطه مخصوصاً در بخشهای کشتی سازی، خودرو سازی و فناوری اطلاعات می‌باشند.

کره جنوبی در زمینه رتبه سنجی های بین المللی نیز به موفقیت های خوبی دست یافته است. موسسه معروف رتبه سنجی مودیز در آخرین گزارش خود در آگوست ۲۰۱۲ بدلیل مقاومت و انعطاف پذیری این کشور در برابر شوکهای اقتصادی خارجی و نیز بدلیل زیرساختهای مالی قوی آن رتبه اعتباری کره جنوبی را یک درجه بالا برد و آنرا به Aa۳ ارتقاء داد که چهارمین رتبه برتر این شرکت می باشد. رتبه کره از نظر مودیز هم اکنون همسان با کشورهای ژاپن و چین است. البته در سال ۲۰۱۲ کره جنوبی از افزایش رتبه دیگر موسسات اعتبار سنجی نیز بهره مند گردید که رتبه بندی جدید موسسه مودیز شاخص ترین آنها بوده است. اما با وجود پتانسیل رشد بالا و ساختار باثبات اقتصادی موجود در کره جنوبی، بازار سهام و رتبه اعتباری آن همواره در معرض ضربه پذیری از ناحیه تنش ها و تهدیدهای گاه و بیگاه کره شمالی قرار دارد که این تهدیدات اغلب مواقع بر بازارهای مالی کره جنوبی تأثیرات منفی بر جای می گذارد. با اینحال بسیاری از تحلیلگران اقتصادی معتقدند که برقراری صلح و ثبات و یا اتحاد دو کشور و در نتیجه رفع اینگونه تهدیدها و نگرانی ها، می تواند به کره جنوبی کمک کند تا بعنوان یکی از موتورخانه های بزرگ اقتصاد جهانی ظهور نماوده و علاوه بر آن حتی این پتانسیل را نیز دارد که تا سال ۲۰۳۰ به یکی از ۵ اقتصاد برتر جهان تبدیل شود.

در ادامه این روند و با هدف حصول به دورنمای مد نظر، کره جنوبی در بخش تجارت خارجی نیز به موفقیت هایی نائل آمده است و در سال ۲۰۱۱ نهمین کشوری بود که به باشگاه کشورهای دارای حجم تجاری بیش از یک تریلیون دلاری ملحق گردید. برپایه گزارش جدید سازمان تجارت جهانی، کره جنوبی در سال ۲۰۱۲ با حجم کل تجارت خارجی ۰۷/۱ تریلیون دلار ( مجموع صادرات و واردات ) و با پیشی گرفتن از ایتالیا به جایگاه هشتمین کشور بزرگ تجاری جهان صعود کرده است. نگاهی به گذشته تجاری این کشور نشان میدهد که طی سالهای اخیر همواره رتبه خود را بسرعت ارتقاء داده بگونه ای که در سال ۲۰۰۰ میلادی جایگاه سیزدهم، سال ۲۰۰۷ جایگاه یازدهم، سال ۲۰۰۹ جایگاه دهم، سال ۲۰۱۰ جایگاه نهم و بالاخره در سال ۲۰۱۲ جایگاه هشتم جهانی را بخود اختصاص داده است.

 

برخی از اطلاعات، آمارها و شاخص های اقتصادی کره جنوبی

مناطق آزاد ویژه تجاری: ایکسان. ماسان، گونسان، دبول ( Daebul )، پوسان، گوانگ یانگ و بخش هایی از بندر اینچون)

مناطق آزاد ویژه اقتصادی: ته گو، اینچون، بوسان، گوانگ یانگ، گونسان، دریای زرد

نرخ تورم: ۲/۲ درصد متوسط سال ۲۰۱۲

متوسط حقوق ومزایای ماهانه: حدود ۲۲۰۰دلار

تعداد نیروی کار: ۱/۲۵ میلیون نفر ( بیش از نصف جمعیت کشور ) در سال ۲۰۱۳

نرخ اشتغال ۷/۶۰ درصد تا آوریل ۲۰۱۳

متوسط نرخ بیکاری: ۲/۳ درصد در ۲۰۱۳

میزانGDP براساس قدرت خرید: ۶۲۲/۱ تریلیون دلار (۲۰۱۳)

رشد سالانه GDP: ۶/۳ درصد ( ۲۰۱۱)، ۲ درصد ( ۲۰۱۲ ) و ۷/۲ درصد( پیش بینی ۲۰۱۳ )

سهم بخشها در GDP: صنایع ۲۰/۳۹ درصد، خدمات ۱۰/۵۸ درصد و کشاورزی ۷۰/۲ درصد

درآمد سرانه: ۲۲۷۰۰ دلار (۲۰۱۲) _ ( از سال ۲۰۰۷ تاکنون در مرز ۲۰۰۰۰ دلار باقی مانده است)

حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی FDI: ۲۶/۱۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲

حجم سرمایه گذاری مستقیم کره در خارج: ۳۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲

ذخائر ارزی و طلا: ۳۲۷ میلیارد دلار ( ۲۰۱۲ )

بدهی خارجی: ۴/۴۱۳ میلیارد دلار ( تا پایان سال ۲۰۱۲ )

بودجه سال ۲۰۱۳: ۷۳/۳۲۱ میلیارد دلار 

نوع پول و برابری با دلار: وون کره جنوبی (هر دلار آمریکا برابر با حدود۱۱۴۰ وون،ژوئن ۲۰۱۳ )

نرخ بهره بانک مرکزی: ۵۰/۲ درصد ( تا ماه می ۲۰۱۳ ) ـ بانک مرکزی کره اخیراً در اقدامی غیر منتظره و در سه مرحله با توجه به وضعیت اقتصادی کشور در نتیجه بحران بدهی های حوزه یورو و اقتصاد جهانی تصمیم به کاهش نرخ بهره و تعیین آن به رقم مذکور گرفت.

 

میزان کل صادرات و واردات کالا و خدمات:

۵ ماهه نخست ۲۰۱۳ صادرات ۲۳۰ میلیارد دلار واردات ۲۱۶ میلیارد دلار

سال ۲۰۱۲ میلادی صادرات ۵۴۸ میلیارد دلار واردات ۵۱۹ میلیارد دلار

مازاد تجاری سال ۲۰۱۲: حدود ۵/۲۸ میلیارد دلار

سال ۲۰۱۱ میلادی صادرات ۲۱۳/۵۵۵ میلیارد دلار واردات ۴/۵۲۴ میلیارد دلار

سال ۲۰۱۰ میلادی صادرات ۴/۴۶۷ میلیارد دلار واردات ۷/۴۲۵ میلیارد دلار

 

اقلام عمده صادراتی:

– محصولات IT (نیمه هادی ه، کامپیوتر، وسایل ارتباط بی سیم )

– سایرمحصولات (خودرو، کشتی، ماشین آلات، تولیدات فولاد وآهن، محصولات شیمیایی و نساجی )

 

اقلام عمده وارداتی:

مواد خام، ماشین آلات، وسایل الکتریکی والکترونیکی،نفت،فولاد، تجهیزات حمل ونقل، موادشیمیایی

حجم مبادلات کره جنوبی با سه شریک اصلی این کشور در سال ۲۰۱۲ میلادی:

 

صادرات به واردات از

– چین ( ۱۳۴میلیارد دلار ) ( ۸۰ میلیارد دلار )

– آمریکا ( ۵۸ میلیارد دلار ) ( ۴۳ میلیارد دلار )

– ژاپن ( ۳۸ میلیارد دلار ) ( ۶۴ میلیارد دلار )

 

شرکای عمده تجاری کره جنوبی: چین، اتحادیه اروپا، آمریکا و ژاپن

شرکای عمده تجاری سال ۲۰۱۲ (واردات از): چین، ژاپن، آمریکا، عربستان و قطر (نفت)

شرکای عمده تجاری سال ۲۰۱۲ (صادرات به): چین، آمریکا، ژاپن، اتحادیه اروپا، هنگ کنگ، سنگاپور

صنایع عمده: خودروسازی، الکترونیکی، کشتی سازی، شیمیایی، فولاد، نساجی، تولیدکفش و پوشاک

 

منبع: مجله واردات و صادرات (Import-Export Magazine)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: